Skip to content

Miért fontos a kettős tömegű lendkerék felújítás?

Mi is a DMF? Miért olyan drága a kettős tömegű lendkerék felújítás?

A kettős tömegű lendkerék felújítás valóságos rémálomként él az autósok között, mert egy igen drága alkatrészről beszélünk. Elterjedésének oka azonban mi magunk, vásárlók vagyunk és a komfortra való igényünk. Úgy is mondhatnánk, hogy visszanyalt a fagyi. De mielőtt ennyire előre szaladnánk, ejtsünk néhány szót magáról az alkatrészről, hogy megértsük az ok-okozati viszonyok és ne csak az árakkal legyünk tisztában. A kettőstömegű lendkerék (angolul: Dual Mass Flywheel, németül: Zweimassen-Schwungrad) szinte minden dízelautóban és benzinesben megtalálható. Elromlása a munkadíjjal megtoldva és az ilyenkor gyakran szükséges kuplungcserével megtoldva igen váratlan és kellemetlen kiadás. A történet a következő: eleinte csak egy kisebb koppanás jelzi a bajt az autó leállásakor, meg egy kis rezgés az utastérben. Ez a kis apró kellemetlenség pedig nagyon nagy költségekbe ver minket. Tehát a kettőstömegű lendkerék felújítás nem az autó tulajdonosok kedvence. Sokkal inkább esküdt ellensége. Nem véletlenül persze. De ennek az alkatrésznek már a létezési is sokszor fejtörést okoz az amatőr sofőröknek, ezért egy pár szót erről is érdemes ejteni. Pusztán nagyvonalakban.  

A DMF alapfunkciója az, hogy amikor a motor működésének folytán nincsen munkavégzés (nincs nyomaték), akkor, mint egy erőtároló visszaadja a motornak a fordulatot, és ezzel segíti a tovább fordulásban. Alapvetően két fajtája létezik: az egy- és a kéttömegű. A kettőstömegű lendkeréknél a lendkereket két részből áll. Az első a motor forgattyús tengelyére illeszkedik, a második speciális lágy rugók segítségével csatlakozik az elsőhöz. A második lendkerékhez csatlakozik a tengelykapcsoló, majd a sebességváltó, a kardántengely, differenciálmű és a hajtott kerekek.

 Mi miatt szükséges a kettős tömegű lendkerék felújítás?

A kettős tömegű lendkeréknek sok előnye van. Csillapítja a motor rezgését, csökkenti a zajt, védi a kuplung szett alkatrészeit. Lehetővé teszi a komfortos indulás és az alacsony fordulatszámon való vezetést, amivel így üzemanyagot spórolunk. A kettős tömegű lendkerék felújítás azért szükséges, mert, ha nem történik meg, akkor nem, csakhogy zajos lesz a jármű, hanem idővel a rezgés miatt a motor is károsodhat.

Honnan tudjuk, hogy kell a kettős tömegű lendkerék felújítás?

Az autó sajnos nem szól nekünk arról, ha egy-egy alkatrésze kiesik a gépezetből. Ellenben nagyon sok más tünete van. Ezekkel a tünetekkel viszont az a baj, hogy sok esetben nem egyértelműek. Ha az érezzük, hogy nehezebb a váltás a megszokottnál, vagy lassan elkezd zajosodni, gyanakodhatunk. Az alapjárati zajok és remegés szintén gyakori tünet, de ilyeneket leálláskor is tapasztalhatunk. Remegés, csörömpölés jelezheti a bajt. Baj van, vagy közel jár, ha a járgány beindítása közben lefulladunk, azt tapasztaljuk, hogy valami lefogja a motort. A kipurcanni akaró lendkereket úgy képzeljük, el mintha egy kép le akarna esni a falról, mintha le akarna csúszni a szegről.

Hogyan kerülhető el vagy késleltethető a kettős tömegű lendkerék felújítás?

A helyzet az, hogy előbb-utóbb beüt a krakk. Legfeljebb az élettartamát tudjuk növelni azzal, hogy kicsit okosabbak és előrelátók leszünk. A kettős tömegű lendkerék felújítása kuplung bajokat és alkatrészcserét is hozza magával.Akár kéthavi fizetésünk is rámehet a javításra.

A DMF-t a legnagyobb terhelés nem menet közben, hanem indításakor éri. Ha a az önindító esetleg nem is a gyárilag előírt, a motor életre keltérésre képes fordulatszámon forgatja a főtengelyt és vele a lendkereket, akkor különösen könnyen előjön a baj. Ilyenkor ugyanis kenés nélkül forognak annak fogaskerekei. Még belegondolni is rossz ebbe a helyzetbe. Nem kell szerelőknek vagy mérnököknek lennünk ahhoz, hogy tudjuk, ez nagyon nem jó.

A kettős tömegű lendkerék felújítás elhúzható, ha elengedjük a sportos vezetési stílust, mert olyankor a maximum nyomaték alatt szélsőséges terhelést kap a kerék. Ez mellett igyekezzünk az indítások számát is mérsékelni, a lehetőségekhez mértem persze. Az sem árt, ha kerüljük a túl nagy és a túl alacsony sebességet, pontosabban inkább úgy fogalmaznék az alacsony és magas fordulatszámot. Ügyeljünk a befecskendező rendszer állapotára is, vagyis tartsuk karban a járgányt. Beszédes, ha az autó hirtelen a megszokottnál többet fogyaszt, vagy nehezebben gyorsul, nem megy bizonyos sebesség fölé. De még a legtudatosabb sofőrök sem kerülthetik el a dolgot. Ha nem az első tulajdonos, akkor a második, harmadik szorul rá a kettős tömegű lendkerék felújításra. Ha pedig elérkezett az idő a kettős tömegű lendkerék felújításra, nem szabad spórolnunk csak azért, mert magas az ára. Szakértelem szükséges a cseréhez, különben hamarosan újra a szerelőműhelyben kötünk ki. És lássuk be, nagyon kellemetlen lenne ennyi kiadás után elölről kezdeni az egészet.